Pomáhat jiným lidem je samozřejmě dobré, ale pokud to děláte často, může to být vyčerpávající. Pokud k vám chodí kolegové pro pomoc a jste známí tím, že nikdy nikoho neodmítnete, může se to odrážet i na vašem výkonu v práci. Dokonce i to, že jen posloucháte kolegu, jak se vám snaží vysvětlit problém, případně jeho momentální situaci, může být pro vás vyčerpávající a může to představovat jakési břemeno, které vás tíží.

Když jste už jednou začali říkat všem „ano“, je těžké dostat se z této pozice a proměnit svou odpověď na „ne“.

Shaunacy Ferro ve svém článku pro Mentalfloss vzpomněla pár rad, jak se naučit říkat „ne“. Slova, která říkáte vybírejte opatrně. Odmítnutí které obsahuje „ne“ jako „neodpovídám na emaily v sobotu“, je mnohem silnější, než kdybyste použili „na emaily nemohu v sobotu odpovědět.“

work-colleagues-talking_compressed-1024x689

Toto je založeno na výsledku studie v Journal of Consumer Research z roku 2012, která zjistila, že slova, která použijete, mají efekt nejen na druhých lidí, ale i na vás. Například pokud si řeknete „tohle nejím“, když máte pokušení dát si nějakou sladkost nebo jídlo, které byste neměli jíst, je toto tvrzení psychologicky silnější, než když použijete „toto nemůžu jíst.“ Totéž platí i při vyhýbání se dennímu cvičení. Výrok „dnes trénink nevynechám“ vás motivuje lépe, než věta „dnes nemohu vynechat trénink.“

Ferro vysvětluje, že rozdíl mezi těmito dvěma tvrzeními je, že tvrzení s „nemohu“ vám nechává více místa na to, abyste si našli důvod proč to porušit, jako když si prostě řeknete „ne“. Je to vlastně i vskutku logické, protože pokud si říkáte, že něco nemůžete, vyjadřujete, že to pravděpodobně chcete, ale je vám to zakázáno.

ZDROJinterez
LIKE ak sa ti príspevok páčil

KOMENTUJ